Antonio A-Tjak

MSc Industrial Design Engineering | Technische Universiteit Delft

Nascholing: INSEAD Owners Directors Programme

Cooaliet sinds maart 2012

Motto: ‘Doen wat werkt, doen wat nodig is’

Al tijdens de studie blijkt Antonio’s passie voor de gezondheidszorg. Door wekenlang te observeren in operatiekamers begrijpt hij hoe hij de interactie tussen de mensen rond een Röntgenapparaat kan verbeteren. Het levert hem een cum laude diploma en een baan bij Philips Design. Al snel wordt hij naar Californië uitgezonden met de missie om een project te redden. Het lukt, het ontwerp van de ultrasoundscanner wint prestizieuse prijzen en Antonio krijgt internationale erkenning voor zijn hands on aanpak van design management.

Na 8 jaar sticht hij DC3 met Philippe Wegner en Rik Koster. Philips, Delfts Instruments en RIVM zijn onder de opdrachtgevers. Maar ook banken, uitzendorganisaties, media en de overheid. DC3 onderscheidt zich als ontwerpbureau van ‘rijke’ interactie en met de komst van internet als vormgever van online zelfredzaamheid.

In het onderwijs helpt hij voor de HKU het curriculum interaction design ontwikkelen. Aan de Design Academy coacht hij studenten in het versmelten van hard en zacht: functionaliteit en beleving.

De snelle groei wordt een probleem en het 10 koppen tellend bureau fuseert met een sterke partner. Antonio, als directeur verantwoordelijk voor integratie, verbindt bureau-strategie aan persoonlijke groei van medewerkers en interne productontwikkeling.  Als de lage conjuctuur en het knappen van de internet bubble samenvallen, moet het bureau, met op zijn piek 80 vaste medewerkers, krimpen.

Een zware cursus aan INSEAD helpt Antonio een drastische keuze te maken: tijd om onder zelfstandige vlag het bedrijfscoachingspad op te gaan: Fluid Company. Design thinking voor caring companies wordt de kern:  zorgzame organisaties begeleiden door groei en krimp. Bij COA kantelen ze de organisatie en moeten nieuwe leiders hun eigen vorm van leiden ontwikkelen. Voor Technische Universiteit Eindhoven richt hij het onderwijsdomein ‘Health’ opnieuw in. Tijdens twee jaar interim directeurschap bij IJsfontein Interactive Media leert hij de ins en outs van serious gaming voor de gezondheidszorg. In 2012 is het tijd voor Cooala.